Povodom Svetskog dana potrošača u Jutarnjem programu RTS-a gostovao je državni sekretar u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija i generalni sekretar Socijaldemokratske partije Srbije Uroš Kandić.
https://youtu.be/C2q-i01WL_Q
Od 1. marta tekuće godine sve kompanije koje prodaju belu tehniku i televizore, obezbeđuju servis i delove za zamenu u periodu od deset godina od dana kupovine. Na zahtev potrošača promenjene su i oznake o trošenju struje. Za ta prava izborili su se potrošači širom Evrope.
- Službe iz Ministarstva energetike, uskoro će početi sa pripremama podzakonskih akata, kako bi se sve ovo što je urađeno u Evropskoj uniji implementiralo i kod nas – rekao je Kandić.
Kandić je naveo da se uskoro očekuje usklađivanje prava potrošača u Srbiji sa pravima potrošača u Evropi. On je naveo da za svaki proizvod, ne samo tehnički, potrošač može u roku od osam dana, ukoliko je proizvod kupljen kod ovlašćenog uvoznika, distributera ili proizvođača, a za to kupac poseduje fiskalni račun, može da iskaže reklamaciju trgovcu. Nakon toga, trgovcu se ostavlja rok od petnaest dana, odnosno trideset, ukoliko se radi o nameštaju ili nekim specifičnim proizvodima, da pismenim putem obavesti kupca da li je ta reklamacija osnovana ili neosnovana.
- Ukoliko je primedba osnovana potrošač ima pravo na zamenu robe ili povraćaj novca. Međutim, ukoliko trgovac proceni da je primedba neosnovana, potrošaču je ostavljena mogućnost da se obrati nadležnom ministarstvu, tržišnoj inspekciji, sektoru za zaštitu potrošača, kao i udruženjima za zaštitu potrošača – objašnjava Kandić.
Zbog posebnih uslova, izazvanih COVID-om 19, veliki broj trgovina počeo je da pruža onlajn usluge svojim korisnicima. Zato je danas, na Svetski dan potrošača, jedna od osnovnih tema, upravo onlajn kupovina. U prošloj godini, beleži se znatan rast tradicionalne trgovine, za oko 4%, što je za uslove pod kojima se radilo dobar rezultat.
E- trgovina je doživela bum tokom prošle godine. Zabeleženo je oko sedam miliona transakcija 2019. godine, a tokom 2020. godine zabeleženo je čak četrnaest miliona onlajn transakcija. Statistički podaci pokazuju da je promet porastao sa 17.5 milijardi dinara na više od 30. milijardi dinara. Za razliku od prethodnih godina kada su uglavnom odeća i tehnički uređaji bili ti koji su najviše poručivani putem interneta, u prošloj godini, pre svega što je u određenim fazama bio ograničen rad trgovinskih objekata, primećena je velika ekspanzija poručivanja hrane, odnosno dostave prehrambenih proizvoda, za oko 200 odsto, dok je i dostava odeće i obuće porasla za 100 odsto, i 50 odsto tehnički uređaji, navodi državni sekretar za trgovinu Uroš Kandić.
- Svaki proizvod koji je kupljen onlajn potrošač ima pravo da vrati u roku od 14. dana, od dana kupovine, bez obzira da li mu proizvod odgovora ili ne. Potrošač ne mora trgovcu da objašnjava razloge vraćanja proizvoda, dovoljno je da ga obavesti pismenim putem, a trgovac ima zadatak da u narednih četrnaest dana vrati novac potrošaču. Iz ovog su izuzeti neki proizvodi. Recimo ako je poručena haljina, onlaj, po meri, taj proizvod nije moguće vratiti, kao ni neki prehrambeni proizvodi koji su kvarljivi – istakao je Kandić.